چگونه می توان یک کارشناس شبکه شد؟

در این مطلب می خواهیم در مورد اینکه چگونه می توان یک کارشناس شبکه شد؟ توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم. این موارد به شما کمک می کند تا بدانید چطوری میشه یک کارشناس شبکه شوبد. ما سعی داریم در این مطلب به مواردی همچون مهارت های کارشناس شبکه ، تحصیلات کارشناس شبکه ، شخصیت شناسی کارشناس شبکه و … بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه می توان یک کارشناس شبکه شد؟

چگونه می توان یک کارشناس شبکه شد؟

مهارت های که باید یک کارشناس شبکه بداند

یک کارشناس شبکه باید دارای مهارت های زیر باشد:

  • مهارت های فناوری اطلاعات در حد عالی به ویژه در حوزه سخت افزار و نرم افزارهای مرتبط به شبکه
  • مهارت حل مشکلات در حد عالی – چون که نحوه شروع کار و پیاده سازی هرپروژه شبکه فرق دارد با پروژه های دیگر  و برای اجرای بهینه هر کدام از آن ها می بایست مسائل مخصوص به آن ها را در نظر داشت و راهکار مناسب برای آن ارائه کرد . برای مثال برای ایجاد شبکه کامپیوتری در یک ساختمان می بایست به طریقه چیدمان دیوارها، ورودی سیم تلفن به ساختمان، تعداد کامپیوترهای مورد احتیاج برای اتصال به شبکه و محل استقرار آن ها و هم چنین مشخصات و محل استقرار سرور (در صورت لزوم) توجه کرد و متناسب با آن ها بهترین روش استقرار شبکه مورد نظر را ارائه کرد.
  • توانایی توضیح شفاف و واضح مباحث فنی –  برای کارفرمایان یا تکنسین های فعال در پروژه
  • مهارت سازماندهی برای اولویت بندی وظیفه ها – مخصوص مدیران شبکه
  • قابلیت کار گروهی– چرا که در بسیاری از مورد ها پروژه های شبکه به شکل گروهی اجرا می شود و برای انجام شدن بهتر کارها به این توانایی احتیاج است.
  • بروز نگه داشتن سیستم ها متناسب با آخرین تکنولوژی ها و پیشرفت ها

میزان تحصیلات کارشناس شبکه

به طور معمول فارغ التحصیلان کارشناسی در رشته های  مهندسی کامیپوتر، علوم کامپیوتر (به ویژه سخت افزار)، مهندسی فناوری اطلاعات و یا کارشناسی ارشد در یکی از گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر و گرایش های ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و یا رشته شبکه های کامپیوتری (در دانشگاه علمی کاربردی) می توانند کارشناس شبکهشوند.

ضمناً برای دیگر  رشته های هم اشخاصی که دوره های تخصصی را در آموزشگاه های معتبر طی کرده اند و تجربه مورد نیاز را کسب کرده اند، می توانند به عنوان کارشناس شبکه کار کنند.

امروزه  بیشتر اشخاص به جای اینکه در دانشگاه وارد رشته های ذکر شده شوند، با استفاده از آموزش های ارائه شده در آموزشگاه های آزاد، مدارک معتبر و قابل قبولی می گیرند و به سادگی جذب بازارهای کار داخلی و بین المللی می شوند. از اصلی ترین این مدرک ها می توان به MCSA  (پیاده سازی، مدیریت و از بین بردن عیب شبکه های ویندوزی) و MCSE (شامل MCSA و طراحی شبکه های ویندوزی) اشاره داشت.

شخصیت شناسی کارشناس شبکه

در یک گزینش شغل صحیح و مناسب ، عامل های گوناگونی از جمله خصوصیت های شخصیتی، علایق، ارزش ها، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و غیره برای هر شخص می بایست در نظر گرفته شوند. یکی از اصلی ترین این عامل ها خصوصیت های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر شخص فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی می باشد. در صورتی که هر شخصی خصوصیت های خاص خود را دارد، حتی اشخاصی که به شکلی تیپ شخصیتی مثل دارند، باز هم در بعضی مورد ها با همدیگر گوناگون هستند.
به شکلی که همیشه اشخاص موفقی از تیپ های شخصیتی گوناگون در همه شغل ها هستند و نمی توان دقیقا گفت که تنها تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. ولی در طول تحقیقاتی که انجام شده تیپ های شخصیتی که برای این شغل معرفی می شوند، به شکل معمول این کار را زیادتر پسندیده و رضایت شغلی زیادی در آن داشته اند.

آیا شخصیت خود را می شناسید؟ آیا تمایل دارید بدانید این شغل مناسب شما هست یا خیر؟

در حال حاضر برای استفاده مناسب تر از نتیجه این بخش، اول داخل این صفحه شوید و با خواندن دقیق آن، تیپ شخصیتی خود را مشخص کنید. بعد نتیجه ها را با بررسی تیپ شخصیتی خود با تیپ های شخصیتی بالا مطابقت دهید. باز هم یادآوری می کنیم که این تست یک ابزار کمکی می باشد و در صورتی که نتیجه های آن با یکی از تیپ های شخصیتی ذکر شده منطبق بود، شما احتمالاً با این شغل احساس رضایت زیادتری خواهید داشت.

شخصیت شناسی کارشناس شبکه بر حسب تست MBTI

INTJ این تیپ شخصیتی از قابلیت درک سیستم های پیچیده و منطق برخوردار است. او می تواند با کمک خلاقیت خود سیستم های تازه ای را ایجاد کند.

INTP این تیپ شخصیتی در تحلیل مسائل و ارائه راه حل های مبتکرانه (که از لازمه های این شغل است) تبحر زیادی دارد. او از کار در زمینه های فنی و حل مسائل پیچیده لذت می برد.

ISTP این تیپ شخصیتی به رشته های فنی و فهمیدن چرایی و چگونگی کار کردن چیزها علاقه دارد. او بیننده خوبی بوده و به جزئیات و واقعیات توجه بالایی دارد. استفاده از تحلیل های منطقی به درستی در کار این تیپ شخصیتی مشهود است.

منبع