کارشناس و پشتیبان شبکه چه کاری انجام می دهد؟

در این مطلب می خواهیم در مورد اینکه کارشناس و پشتیبان شبکه چه کاری انجام می دهد؟ توضیحاتی را برای شما عزیزان ارائه کنیم. اگر شما از آن دسته از افراد هستید که سیستم شبکه ای راه اندازی کرده اید پس باید به شما بگیم که حتما به یک کارشناس برای پشتیبانی احتیاج پیدا خواهید کرد، به دلیل اینکه گاهی اوقات پیش می آید که در سیستم مشکلاتی به وجود آید. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با کار پشتیبان شبکه بیشتر آشنا شوید.

کارشناس و پشتیبان شبکه چه کاری انجام می دهد؟

کار متخصص شبکه چیست؟

متخصص شبکه، شبکه های محلی (LAN) و گسترده (WAN) را می سازد و آن ها را پشتیبانی می کند. محدوده کار متخصصان شبکه می تواند یک ساختمان و یا تعدادی کشور باشد و برای اینکار از تکنولوژی های گوناگونی از جمله تکنولوژی های مایکروویوی و فیبرهای نوری می توان استفاده نمود.

به صورت کلی کار کارشناس شبکه با 4 سیستم شبکه مهم در ارتباط است:

  • شبکه های محلی (LAN) : که کامپیوترها را در یک مکان محدود مثل یک ساختمان یا یک اداره به هم وصل می کند.
  • شبکه های شهری (MAN) : شبکه های محلی داخل یک شهر را به هم اتصال می دهد.
  • شبکه های گسترده (WAN) : سیستم های داخل مرزهای ملی را به هم اتصال می دهد.
  • شبکه های جهانی(GAN) : شبکه ها با محدودیتی ندارند را به هم اتصال می دهد و برای اینکار از تکنولوژی های بی سیم و ماهواره ای استفاده می کنند.

با بیشتر شدن حجم داده هایی که میان کامپیوترها انتقال داده می شوند، احتیاج به الزامات امنیتی هم بیشتر  می شود، پس کارشناس شبکه می بایست به روش های امنیتی و سیستم ها خیلی تسلط داشته باشد. کار مهم یک کارشناس شبکه این است که از شبکه کامپیوتری اطمینان داشته باشد ، ظرفیت جواب گویی به احتیاجات مشتریان را داشته و امنیت لازم را داشته باشد.

کارشناس شبکه می بایست مهارت فناوری اطلاعات و سازماندهی شبکه را داشته باشد. هم چنین می بایست قدرت برقراری ارتباط مناسب داشته باشد تا بتواند مسائل فنی را مشخص و شفاف برای اشخاص توضیح دهد.

مکان کاری کارشناس شبکه

کارشناس شبکه به طور معمول در واحد انفورماتیک یا فناوری اطلاعات و سازمان ها استخدام می گردند و بر آن شبکه نظارت می کند. در بعضی مورد ها کارشناس شبکه در کمپانی های حرفه ای شبکه مشغول به کار هستند و به شکل تخصصی همراه با دیگر متخصصان ، خدمات تخصصی شبکه به مشتریانشان عرضه می کنند. جدا از این مورد ها بعضی از کارشناسان شبکه به شکل شخصی و پروژه ای برای خودشان کار انجام می دهند.

کار کارشناس شبکه مناسب شماست در صورتی که…

در صورتی که شما در حل مشکلات توانمند هستید و دوست دارید با نرم افزار یا سخت افزار کامپیوتر کار انجام دهید، این شغل برای شما مناسب است. تخصص، مهندس یا کارشناس شبکه، شبکه های متصل کننده کامپیوترها به همدیگر را می سازد و پشتیبانی می کند.

وظیفه های کارشناس شبکه

  • نصب سخت افزارها و نرم افزارها جدید – به منظور نصب شبکه و یا ارتقاء کارایی و عملکرد آن
  • ساختن حساب های کاربری، مشخص کردن دسترسی و کلمه عبور برای افرادی که در محیط شبکه از امکانات آن استفاده می کنند.
  • داشتن امنیت شبکه – چرا استفاده افراد از محیط شبکه می بایست با امنیت همراه باشد؟ تا برای آن ها مشکلی به وجود نیاید. امنیت تبادلات مالی در محیط شبکه (بانکداری الکترونیکی) از مهم ترین مصادیق احتیاج به حفظ امنیت در محیط شبکه می باشد.
  • پیدا کردن و رفع عیب های شبکه
  • ایجاد برنامه های زمان بندی برای نگهداری و تعمیر شبکه
  • عرضه خدمات فنی به کاربران نهایی – بعضی وقت ها بعضی از کاربران شبکه دچار مشکلاتی خواهند شد که کارشناس شبکه می بایست برای از بین بردن مشکل آن ها اقدام کند.
  • مدیریت و نظارت روزانه بر چگونگی استفاده از شبکه
  • استفاده و برنامه ریزی از تکنولوژی های تازه – به منظور بیشتر کردن کارایی شبکه تحت کنترل یا بررسی و بیشتر کردن توانایی های آن برای استفاده افراد
  • منبع